Naši lektoři- Antonín Ferdan

Tonda

Struktury aktivit, workshopy, výstavy a filmy v rámci SMOKu pořádalo a připravovalo mnoho lektorů. Jak se k interkulturnímu neformálnímu vzdělávání dostali a co je nejvíce baví, se dočtete v rozhovorech s nimi.

Rozhovor s lektorem Antonínem Ferdanem

Jak dlouho se věnuješ lektorování?
Lektorování se věnuji přibližně 7 let, nicméně už dříve (na střední škole) jsem začal lektorovat menší animace v domovech důchodců a dětských domovech.


Jak ses k němu dostal? Jak ses dostal k práci s mládeží?
Jsem pedagogem formálním, který měl to štěstí, že potkal osoby, jež mu napomohli nahlédnout i pod pokličku neformálního vzdělávání.

Jaké vlastnosti má mít správný lektor?
Jednoznačně empatii, píli a schopnost mlčet, když je to potřebné.

Co si mám představit pod pojmem interkulturní vzdělávání?
Takové vzdělávání, které nás rozvíjí, umožňuje nám vhled do druhých a jiných, a zároveň nás motivuje k tomu, abychom byli značně kritičtí ke svému ,,pravdivému“ světu, v němž žijeme.

Jaké aktivity nejčastěji děláš?
Mlčím a snažím se vnímat, co dělají ostatní. Spíš než nejčastěji bych spíše napsal, že nejraději pracuji se Živou knihovnou.

Co z lektorování tě nejvíce baví?
Mlčení.

Jak se rozhoduješ, kterou aktivitu budeš s žáky či studenty dělat?
Podle to, o jaké žáky a studenty se jedná, podle prostoru, podle cílů a samozřejmě i podle tématu. Aktivita je to poslední, co vybírám.

Jak se připravuješ na lektorování?
Analyzuji a studuji.

Naučila ses něco během lektorování?
Mlčet.

Jaké aktivity plánuješ v budoucnu?
Plánuji jich nespočetně, především se zaměřením na dobrovolnictví a osobní rozvoj skrze dobrovolnické aktivity.