Naši lektoři- Antonín Ferdan
Struktury aktivit, workshopy, výstavy a filmy v rámci SMOKu pořádalo a připravovalo mnoho lektorů. Jak se k interkulturnímu neformálnímu vzdělávání dostali a co je nejvíce baví, se dočtete v rozhovorech s nimi.
Rozhovor s lektorem Antonínem Ferdanem
Jak dlouho se věnuješ lektorování?
Lektorování se věnuji přibližně 7 let, nicméně už dříve (na střední škole) jsem začal lektorovat menší animace v domovech důchodců a dětských domovech.
Jak ses k němu dostal? Jak ses dostal k práci s mládeží?
Jsem pedagogem formálním, který měl to štěstí, že potkal osoby, jež mu napomohli nahlédnout i pod pokličku neformálního vzdělávání.
Jaké vlastnosti má mít správný lektor?
Jednoznačně empatii, píli a schopnost mlčet, když je to potřebné.
Co si mám představit pod pojmem interkulturní vzdělávání?
Takové vzdělávání, které nás rozvíjí, umožňuje nám vhled do druhých a jiných, a zároveň nás motivuje k tomu, abychom byli značně kritičtí ke svému ,,pravdivému“ světu, v němž žijeme.
Jaké aktivity nejčastěji děláš?
Mlčím a snažím se vnímat, co dělají ostatní. Spíš než nejčastěji bych spíše napsal, že nejraději pracuji se Živou knihovnou.
Co z lektorování tě nejvíce baví?
Mlčení.
Jak se rozhoduješ, kterou aktivitu budeš s žáky či studenty dělat?
Podle to, o jaké žáky a studenty se jedná, podle prostoru, podle cílů a samozřejmě i podle tématu. Aktivita je to poslední, co vybírám.
Jak se připravuješ na lektorování?
Analyzuji a studuji.
Naučila ses něco během lektorování?
Mlčet.
Jaké aktivity plánuješ v budoucnu?
Plánuji jich nespočetně, především se zaměřením na dobrovolnictví a osobní rozvoj skrze dobrovolnické aktivity.