Naši lektoři- Yambi a Tonny

YambiStruktury aktivit, workshopy, výstavy a filmy v rámci SMOKu pořádalo a připravovalo mnoho lektorů. Jak se k interkulturnímu neformálnímu vzdělávání dostali a co je nejvíce baví, se dočtete v rozhovorech s nimi.

Rozhovor s lektory Liběnou Kobuyambi Mwesigwovou (Yambi) a Tonnym Smithem Kigandou (Tonny)

Jak dlouho se věnujete lektorování?
Y: V roce 2007 jsem se aktivně zapojila do vedení chodu neziskové organizace Cultura Afrika a začala svou kariéru se vzdělávacími programy pro děti a mládež.
T: Už přibližně šest let.

Co Vás k práci s mládeží přivedlo?
Y: Od roku 2001, po ukončení gymnázia, jsem cestovala po světě (Japonsko, Thajsko, Indie, Evropa, Uganda) a hledala své uplatnění ve společnosti.
T: O kulturní programy s mládeží jsem se zajímal již během studií. Pocházím z Ugandy, tam jsem získal bakalářský titul. Pracoval jsem s  mládeží po celé Africe – sdílel informace o vedení mládeže a důležité roli kultury v práci s mládeží a zároveň rozvíjel učební pomůcky pro ochranu kultury. V současné době žiji se svou ženou v České republice a hledám uplatnění v oblasti výchovy mládeže i tady.

Jaké vlastnosti má mít správný lektor?
Y: Správného pedagoga by měla práce především bavit. Mít schopnost improvizovat.
T: Lektor by měl být tvořivý, mít smysl pro spolupráci a i pro zábavu.

Co pro Vás znamená interkulturní vzdělávání?
Y: Je to pro mě strašně těžká otázka. Pro mě osobně je to aktivita, která mě baví. Baví mě se dozvídat o různých kulturách, jak spolu mohou žít. Možná je to, protože sama pocházím ze dvou kultur. Je to moje pole.
T: Ve třech slovech: výměna mezi kulturami. Během interkulturního vzdělávání se snažím zajistit, aby ostatní získali informace o kulturách, jinými slovy se snažím o zachování kulturního dědictví.

Kterou aktivitu nejraději děláte?
Y:  Snažím se skrze vzdělávací projekty představit nejen africkou kulturu dětem, mládeži a široké veřejnosti. Protože jsem studovala několik let Tonnyumění meditace, snažím se vždy své multikulturní vzdělávací programy protkat s myšlenkou osobního rozvoje a uplatnit moudra africké a indické filozofie.

Překvapilo Vás během lektorování něco?
T: Vždy jsem překvapen z nedostatku informací o kulturách, které účastníci mají. Pak ale následuje jisté vzrušení, když je vše vysvětleno.

Jak vidíte svou budoucnost jako lektoři?
Y: Určitě budu pokračovat dál. Chci se více vzdělávat, abych toho mohla více nabídnout.
T: Chci nadále přispívat k zachování kultur a to i psaním a moderováním.