Taje indického tance

08.06.2012 Brno – Zajímá Vás, co znamená tanec pro indickou kulturu? Jaké jsou styly Bhangra a Bollywood? Na jakých principech je vůbec založen indický tanec, tolik vzdálený od našeho folkloru například na Moravě? Nejen na tyto otázky dostaly odpověď studentky brněnské Obchodní Akademie ELDO v rámci projektu Sítě multikulturních otevřených klubů.  Dne 8. 6.2012 se konal workshop s názvem Taje indického tance v pohybovém studiu ZEN, který se záhy stal i jedním z našich Multikulturních otevřených klubů. V příjemném prostředí tanečního studia s vůní indického nápoje Masala zahájila program Tereza Klementová, profesionální tanečnice, instruktorka a externí lektorka projektu SMOK. V prvních dvaceti minutách seznámila účastnice pomocí poutavých fotografií a krátkých filmových spotů s různorodostí tanců v různých koutech Indie.Nahlédli tak do jiné stránky kulturního zázemí v Indii, kde tanec tvoří podstatnou část jejich každodenního života. Je součástí tradic jak na vesnici, tak ve velkých městech, jak mezi chudými tak mezi bohatými. Je také nedílnou součástí náboženství, kam patří například chrámové tance, které se dodnes v chrámech provozují a staly se indickým národním bohatstvím. Tento workshop je ukázkou toho, že je možné zachovat tradice v autentické podobě i přes společenský i ekonomický rozmach současné Indie, že tradice by měly mít své místo v našem životě, ať už se nacházíme v jakékoliv době. Tradice člověku napomáhá sžití se svou vlastní kulturou a Indové mohou být v tomto vzorem západní civilizaci, která mnohdy na své tradice zapomíná.

„Netušila jsem, že existuje tolik druhů indických tanců. Už se těším, až si některé z nich budu moci vyzkoušet“okomentovala krátké promítání jedna s účastnic. Poté se všichni přesunuli do tanečního sálu a po krátké rozcvičce přišla na řadu samotná praktická část.Ta se skládala ze dvou tanečních kombinací ve stylu Bollywood a Bhangra, obsahující základní prvky indického tance, ale v jeho rozmanitosti a náročnosti se jednalo pouze o ochutnávku toho nejzajímavějšího z indických nejznámějších tanců. Děvčata měla možnost se naučit základní kroky a variace tak, aby pochopila základní principy. Z pohledů bylo jasné, že kroky nejsou vůbec jednoduché a naučit se indické tance je studiem na celý život.

Po skončení tance jsem měl ještě možnost na chvíli posedět s lektorkou Terezou Klementovou a zeptat se na pár otázek:

1) Měl jsem možnost několikrát vidět Tvé vystoupení. V rámci své taneční minulosti jsi dokonce strávila rok v Indii. Co pro tebe tanec znamená, a jak ses k němu dostala?

K tanci jsem se dostala už jako malá, ale k tomu orientálním až před 8 lety při návštěvě Egypta. Tam mě místní tanečnice tak okouzlily, že jsem po návratu začala sama navštěvovat lekce orientálního tance. Jelikož se z toho stala taková moje „závislost“, začala jsem brzy jezdit za vzděláním do zahraničí a sama posléze učit. Tanec je pro mě prostředkem vyjádření mé osobnosti, příběhů, citů… a jelikož je tanec mezinárodním „jazykem“, je to podle mě nejlepší cesta k seberealizaci.

2) Inspiroval a motivoval Tě tanec v tvém soukromém životě? Jednoduše řečeno, co ti to dává?

Dává mi to možnost tvořit. Ráda tvořím od svého dětství všemožnými způsoby a především formou umění, ale v tanci jsem našla vše, co potřebuji. Dělám choreografie, vytvářím kostýmy, aranžuji scény a rekvizity v divadle, píši příběhy a scénáře vystoupení. Součástí tanečního vzdělání je i nutné poznání dané kultury, takže mě motivoval tento „jiný“ svět poznávat po všech stránkách a spoustu věcí, které jsem díky tanci poznala, jsem zařadila do svého každodenního života.

3) Jaké jsou tvé současné aktivity v rámci tanečního umění?

Aktuálně připravuji mezinárodní taneční festival, který buduji už 5 let a dosáhl rozměrů, o kterých se mi ani nezdálo. Tento projekt podporuje několik organizací a samotné Brno včetně primátora. V rámci festivalu mám tedy na starost organizaci, plánování, reklamu, tvorbu choreografií, divadelní scény atd. Také vyučuji kurzy ve svém tanečním studiu i mimo něj po celé ČR a zahraničí. Také připravujeme nové přednášky v rámci našeho sdružení a pořád jsem šéfredaktorkou jediného magazínu zaměřeného na orientální tanec, Orient Express. Největší zálibou je však moje taneční skupina, která se za 6 let působení stala profesionální skupinou oceňovanou na prestižních festivalech.

4) Jaký máš pocit z dnešní akce? Co ses děvčatům snažila předat?

Přes počáteční nervozitu mám velmi dobrý pocit, neboť děvčata se zajímala o daný předmět a z mého pohledu jim to bylo přínosné. Všechny účastnice si tyto tance vyzkoušely poprvé a to s obrovským zájmem. Celou akci jsem vytvořila zážitkově, aby se opravdu přenesly na chvíli do „Indie“ a vyzkoušely autenticitu. Praktická část pak měla ukázat rozmanitost a náročnost indického tance.

5) Napadají Tě ještě další témata a workshopy, které bychom mohli společně podniknout v rámci projektu SMOK?

Určitě, jak už padl návrh právě dnes, bylo by fajn vyzkoušet si orientální tanec, zaměřený na egyptské tance jak moderní, tak folklórní. Jelikož je to velmi obsáhlé téma, dá se vytvořit několik workshopů….

David Švejnoha, Koordinátor pro JM kraj